ENTREPRENEURSHIP

All about annual accounts

All about annual accounts
What exactly do annual accounts mean and what should you disclose in the annual accounts? Read more about it here.

Bedrijven zoals bv‘s, nv’s en coöperaties moeten elk jaar een jaarrekening bij de Kamer van Koophandel deponeren. Maar wat houdt een jaarrekening precies in en wat moet je in de jaarrekening tonen?

Wat is een jaarrekening?

Een jaarrekening is een jaaroverzicht waarin de gehele financiële situatie van een onderneming van een bepaald boekjaar wordt weergegeven. Afhankelijke van de omvang/kwalificatie van een onderneming kan dit op commerciële of fiscale basis. Met de jaarrekening geeft een onderneming meer informatie over bijvoorbeeld financiële ontwikkeling en de financiële positie van een bedrijf. 

Wordt de onderneming gedreven in een van de hierboven genoemde rechtsvormen dan is de onderneming verplicht een jaarrekening te deponeren bij de KVK. Afhankelijk van de classificatie op basis van de wettelijke groottecriteria wordt er bepaald wat voor jaarrekening er minimaal moet worden gedeponeerd. De jaarrekening maakt bij grotere bedrijven onderdeel uit van het jaarverslag, waarin de jaarstukken van de onderneming bekendgemaakt worden.

Goed om te weten: de balans- en resultatenrekening is niet hetzelfde als de jaarrekening.

Wat is het verschil tussen een jaarrekening, balans en resultatenrekening?

Zoals aangegeven is een balans en winst- en verliesrekening niet hetzelfde als een jaarrekening. Wel zijn ze onderdeel van een jaarrekening. Daarbij komt dan nog de toelichting op deze balans- en resultatenrekening.

Elke ondernemer mag zijn jaarrekening zelf opstellen. Deze moet wel voldoen aan de wettelijke vereisten.

De balans

Een balans maakt dus onderdeel uit van de jaarrekening. Op de balans staan aan de linkerkant je activa (debetzijde) en aan de rechterkant al je passiva (creditzijde).

Activa zijn alle bezittingen van je bedrijf, dus het bedrijfspand, de inventaris, de voorraden, het geld in kas en de debiteuren. Passiva zijn de zaken waarmee je de activa hebt betaald, dus je schulden aan de bank, het eigen vermogen, de salarissen van je werknemers en de crediteuren.

Resultatenrekening/ Winst- en verliesrekening

Op een resultatenrekening of winst- en verliesrekening staan alle opbrengsten en kosten die een bedrijf uit een bepaalde periode, meestal genomen over een boekjaar. Het verschil tussen de opbrengsten en de kosten is de behaalde winst. Of als de kosten hoger waren dan de opbrengsten, het geleden verlies.

Waar de balans en winst- en verliesrekening onderdeel zijn van een jaarrekening worden deze bij een actief gevoerde administratie ook gedurende een boekjaar zelf bijgehouden. Hierdoor heeft de ondernemer inzicht in zijn cijfers gedurende het jaar. Een jaarrekening bevat naast de balans en winst- en verliesrekening ook nog een verdiepende toelichting op deze cijfers. Het blijft echter een moment opname die wettelijk is vastgelegd.

Wettelijke groottecriteria

Welke financiële gegevens een onderneming moet publiceren is afhankelijk van de wettelijke groottecriteria. Afhankelijk van de netto-omzet, activa en het aantal werknemers binnen de onderneming valt deze in een van de 4 categorieën met bepaalde verplichtingen. Deze categorieën zijn:

  • Micro
  • Klein
  • Middelgroot
  • Groot

 

Hieronder een overzicht met de criteria per categorie.

 

Waarde Activa

Omzet (netto)

Werknemers

Micro

< € 350.000

< € 700.000

< 10

Klein

€ 350.000 – € 6.000.000

€ 700.000 – € 12.000.000

10 – 50

Middelgroot

€ 6.000.000 – € 20.000.000

€ 12.000.000 – € 40.000.000

50 – 250

Groot

> € 20.000.000

> € 40.000.000

> 250

OnderdeelMicroKleinMiddelgrootGroot
Beperkte balansN/A   
Verkorte balans en toelichting N/A  
Vereenvoudigde balans  N/A 
Vereenvoudigde winst- en verliesrekening  N/A 
Bestuursverslag  N/AN/A
Uitgebreide toelichting  N/AN/A
Accountantsverklaring  N/AN/A
Aantal winstbewijzen  N/AN/A
Statutaire regeling en uitleg winstebestemming / verliesverwerking  N/AN/A
Uitgebreide balans   N/A
Uitgebreide winst- en verliesrekening   N/A
Bijzondere rechten (inzake zeggenschap)   N/A
Nevenvestigingen, namen en landen   N/A

De jaarrekening moet binnen 12 maanden na het einde van het boekjaar gedeponeerd. Dit lijkt meer dan voldoende tijd. Echter kunnen er nog factoren spelen die dit beïnvloeden. Zo is er bij de oprichting vaak al vastgelegd welke termijnen er voor de onderneming worden gehanteerd bij het opstellen en goedkeuren van een jaarrekening. Daarnaast is het zo dat wanneer een jaarrekening is goedgekeurd, oftewel vastgesteld, deze binnen 8 dagen gedeponeerd moet zijn bij de Kamer van Koophandel.

Daarnaast ook belangrijk om op te merken: de jaarrekening is vaak ook het startpunt van de aangifte vennootschapsbelasting. Zonder uitstel geldt hiervoor dat deze voor 1 juni binnen moet zijn bij de Belastingdienst.

Hulp nodig bij jouw administratie en het opstellen van de jaarrekening? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag. 

Discover our recent knowledge base articles